Wie gaat er nu fietsen in Duitsland?

12 January 2010 in Feedback van Nederlanders,Hollanders in Duitsland,Jugenderinnerungen

Nederland staat voor mij synoniem aan fietsen. Het is het vervoermiddel pur sang. Ook nog gesubsidieerd door de bedrijven in de vorm van het bedrijfsfietsplan.

Maar hoe is het in Duitsland?

Ich glaube, wir haben alle das Fahrradfahren gelernt. Oder etwa nicht? Ich hatte sogar ein Fahrrad. Und wie und wann benutzte ich mein Fahrrad? Zum Beispiel am Wochenende, um mit meinem Vater frühmorgens, wenn alles noch schlief, um den Baldeneysee in Essen zu fahren. Aber dann zur Erholung. Und weiter nichts. Nicht zum Beispiel, um zur Schule zu fahren. Dann benutzten wir den Zug und das restliche Stück mussten wir laufen.

Wohl sah ich in den Universiteitsstädten, daß man das Fahrradfahren als Beförderungsmittel gebrauchte. Van A naar Beter.

Bijna ondenkbaar in Nederland. Hoe gauw zeg ik nu niet tegen de kinderen. Ga maar fietsen! Ik breng je niet met de auto.

En wat doen wij om de Nederlanders te pleasen?

Wir stellen Fahrräder zur Verfügung, zum Beispiel um Berlin zu entdecken.

Bei unserem Besuch an Potsdam haben auch wir Fahrräder gemietet und haben auf die Art und Weise die Potsdamer Sehenswürdigkeiten besucht, so auch das Holländische Viertel.

3 reacties | laat een reactie achter ↓

1 pim 17 April 2012 at 12:51 AM

Ich habe als ich nach Deutschland gezogen bin ganz optimistisch mein Hollandrad mitgenommen, und bin sogar noch einige Monate damit zur Arbeit gefahren. Es war schon etwas abenteuerlich, dank gebrochenen Alkoholflaschen, und den nur gelegentlich vorhandenen Fahrradweg, aber das Fahrrad war wirklich nicht ganz optimal für die eigentlich nur leicht hügelige Strecke. Das hat mich dann zu sehr genervt und bin meistens zu Fuß gegangen.

Reply

2 Claudia van der Velpen 17 April 2012 at 4:22 PM

Es tut mir beinahe leid. Es kommt ja auch drauf an, wo man wohnt. So war ich am Wochenende in Jena und in Weimar und merkte, dass das Fahrrad als ‘vervoersmiddel’ gebraucht wird. Vielleicht nur von den Studenten. Auf jeden Fall gab es Fahrradwegen, was es auf jeden Fall angenehmer macht. Ausserhalb der Stadt hört es dann auch gleich wieder auf. Es sei denn, man nimmt diese Fahrradrundwege in Thüringen. Die müssen übrigens sehr gut sein.
Ich glaube, es kommt drauf an wo man wohnt.

Reply

3 Piet 24 May 2020 at 9:29 PM

De Duitse universiteitsstad waar ik woon en werk vind zich zelf erg fietsvriendelijk. Maar met mijn Nederlandse ogen is het een ontwikkelingsland:

Fietsers en voetgangers moeten de stoep delen, alleen gescheiden door een nauwelijks zichtbare streep. Voetgangers lopen dus regelmatig breeduit op het “fietspad”. Op de ene plek is het “fietspad” eenrichtingsverkeer, op de andere plek tweerichtingsverkeer. Het verschil zit alleen in de borden, het tweerichtingspad is niet breder en heeft ook geen middenstreep. Op plekken waar zelfs dit halfbakken fietspad afwezig is laten autos bij file rechts geen plaats vrij, zodat je met ze in de file moet staan. Elk huis aan de straat heeft een eigen oprit. Omdat Duitse autos blijkbaar geen vering hebben, is er een heel geleidelijke overgang tussen straat en oprit gemaakt, wat dus betekent dat bij elke oprit de stoep/fietspad een deuk heeft. Als fitte voetganger en fietser licht irritant, maar lijkt me zwaar kl*te als je slecht ter been bent of in een rolstoel zit. Veel woonwijken hebben geeneens een trottoir terwijl autos er toch stevig doorheen karren. Bijna Amerikaanse toestanden. En dan hebben we het nog geeneens over raar geplaatste fietsersstoplichten , verdwenen wegbeschildering, lantarens midden op het fietspad etc.

Waag je je buiten de stad dan zijn er wel fietspaden, maar die zijn dan zo smal dat je nauwelijks een tegenligger kan passeren. Als met fietskarretje of bakfiets op stap bent moet je in zo’n geval echt de berm in.

Als fietser ben je dus echt het sluitstuk van de begroting. Nouja, wat kan je ook anders verwachten in het land waar de verantwoordelijken achter de sjoemeldiesel, die toch aardig wat doden op hun geweten hebben vanwege de extra fijnstofbelasting, er met een tik op de vingers vanaf komen.

Reply

Reageer

Vorig artikel:

Volgend artikel:

Vertaal deze pagina naar het Nederlands met Google Translate | Colofon